Khamis, 21 November 2013

Persediaan sebelum peperiksaan! *wajib baca





Assalamualaikum..


 "arghhhhhhhhhhh...exam dah dekat.....semapt ke tak nak study ni....streessssssssss!!!!!!!!!!!!!!"


Jangan strees2...Ruangan ini  memang disediakan khas buat mereka yang bakal menghadapi peperiksaan tak kiralah apa jua jenis sekalipun..memang korg nak score yang terbaik bukan? sebelum kita bercerita lebih panjang , saya mencadangkan tatacara pemakan yang perlu diambil yang boleh diamalkan.insyaALLAH mujarab :) nahh..stalk2 skit ruangan 2013 cari ..

Kebaikan Breakfast :)

  
PERSEDIAAN MENGHADAPI UJIAN
*saat akhir

1. Nota ringkas


gambar secadar hiasan



menarik bukan ? nota kecil tidak semestinya sekadar nota yang dipenuhi tulisan2 pendek yang agak membosankan.Aplikasikan kreativiti anda dengan mengabungkan warna2 ceria..dan ditambahi dengan lukisan2 comel yang memudahkan lagi proses pembelajaran dan daya ingatan :)Proses ni adalah paling berkesan bagi mereka yang sering belajar saat akhir.
Bagaimana?

  • setelah selesai belajar di kelas,pastikan anda membuat nota kecil sebagai rujukan..mencari kata-kata kunci .(peta minda @ nota biasa)
  • dan disaat akhir,gunakanlah kata-kata kunci  tersebut dan buat kembali peta minda yang lebih efektif dan paling penting ikutlah cara masing-masing .
  • kalau ada sticky note,tampalah di tempat yang mudah anda lihat ..terutamanya meja belajar dan dinding bilik tidur yang mudah dibaca sebelum kita melelapkan mata :)



2. Refresh,recall..

bagaimana caranya untuk mengigati segala perkara penting dengan baik ?terdapat banyak cara kita boleh praktikan..
  • melalui study group  :)

dari sembang-sembang kosong..manfaatkan dengan berbicara tentang pelajaran.nampak nerd?anda mahu berjaya bukan..jadi lakukan.bagaimana mahu membuat study group?


  1. pilih beberapa orang kawan .,pastikan mereka mempunyai kemahiran yang berbeza antara satu sama lain
  2. ini memudahkan proses pembelajaran,setiap ahli akan menerangkan tajuk yang berbeza.ini menjimatkan masa.
  3. niatkan juga untuk membantu rakan yang lemah .kongsikan ilmu ..manfaat bersama..insyaALLAH dapat keredaan  driNya.




  • latihan latihan dan latihan :)
saat-saat akhir bukanlah masa sesuai untuk menelaah kesemua nota-nota yang ada.tumpukan hanya pada soalan-soalan yang lepas.pastikan format peperiksaan semasa diketahui.ini penting bagi mengelakan kekeliruan dan pembuangan masa dan menekankan sesuatu bab yang harus diberi tumpuan dan "catch up".





3. Tawakal


setelah berhempas pulas study..hanya berserah padanya sahaja..berharap segala usaha anda berbaloi..ingat tuhan,ingan ibu bapa..ingat masa depan kita..tiada siapa mampu ubah cara hidup kita..melainkan kita sendiri bukan?


DO AND DONT
  • untuk belajar saat akhir,pastikan anda mendapat rehat yang cukup..belajar saat akhir tidak semestinya harus belajar berhempas pulas pada malam sebelum berlangsungnya peperiksaan. otak anda tidak mampu menampung perkara yang terlalu banyak secara mengejut.
  • relax ,.jangan tergopoh-gopoh kalau anda tahu kawan-kawan anda telah "study" lebih dari anda.Sebaliknya,cuba refresh bersama2 . 
  • pastikan anda tidak membuat perkara2 negatif sebelum,ketika peperiksaan.ini akan memberikan kesan yang tinggi pada otak kita.
  • jangan mudah terpedaya..dengan soalan2 bocor..hanya percaya daripada sumber yang boleh dipercayai sahaja.


PALING PENTING JANGAN MUDAH PUTUS ASA ! GOOD LUCK :)





Tiada ulasan: